אפיון אפליקציות - שונה ממה שחשבנו

כאשר אנחנו ניגשים לאפיון אפליקציה, עלינו להבין כי מהות האפליקציה שונה מזה של אתר אינטרנט, אפילו כאשר מדובר באתר סלולארי: בעוד אתר אינטרנט הוא בעיקרו אוסף של דפי מידע, אפליקציה היא ברוב המקרים תוכנה פשוטה באופן יחסי שמיועדת לצורך מימוש מטרה מסוימת כמו מתן מידע עדכני על טיסות או קריאת תכנים בצורה נוחה בהתחשב במגבלות של המכשיר עליו הוא פועלת.

במקרים רבים ייתכן כי חלק ממטרות האתר ומטרות האפליקציה יהיו חופפים זה לזה, אך ימומשו באמצעים שונים. עקרון נוסף שחשוב לזכור שכיום יש הבדל בין אפליקציות המיועדות למסכים בגודל 3-5 אינץ' (סמארטפונים) ובין כאלו המיועדות לטאבלטים ופאבלטים (מכשירי ביניים בגודל 5-8 אינץ').

על מנת להבהיר זאת ניקח כדוגמה את אתרי החדשות הישראליים: בעוד אין בעיה לגלוש לאתרים הללו בגרסה הסלולארית שלהם, האפליקציה ל Ipad שמציג רזולוציה גבוהה יותר משל רוב מסכי המחשב כיום (Retina) מציעה מספר שיפורים משמעותיים כגון feed חדשות המורכב כולו מתמונות גרפיות ברזולוציה גבוהה באופן שאינו מאפיין אתרי אינטרנט ואפשרות נוחה יותר לשמור כתבות או מדורים הישר לתוך האפליקציה.

באופן דומה, אם נשווה את האפליקציה של פייסבוק לסמארטפונים בגודל מסך של 3-5 אינץ' לעומת אתר האינטרנט, נראה כי שתיהן מציעות את אותן האפשרויות, אך בגרסת האפליקציה המשתמש צריך לפתוח בנפרד את התפריטים הצדדים מפאת גודל המסך המוגבל. כמו כן, באפליקציה אין אפשרות לקרוא הודעות מאנשים שלא נמצאים בקשר קרוב עם המשתמש (הודעות שבאתר עצמו נכנסות לתיקיית Other). לעומת זאת, מי שמעוניין לבצע צ'אט באופן נוח יותר, יכול להוריד אפליקציית מסנג'ר נפרדת, תכונה שבמחשב האישי אין לה כמעט שימוש מכיוון שחלון הצ'אט גדול דיו.

המסקנה מכך היא שבין אם האפליקציה מיועדת לספק חוויה עשירה יותר במכשירים בעלי עדיפות טכנולוגית או לספק חווית גלישה אופטימאלית תחת מגבלות מסוימות, קל להבין שלא מספיק לאפיין את מטרת האפליקציה וקהל היעד שלה, אלא צריך גם לקחת בחשבון את הפורמט והפלטפורמה הרלוונטיים.

עיצוב הממשק

לאחר שהבהרנו לעצמנו את הפורמט וקהל היעד של האפליקציה שלנו, הגיע הזמן לאפיין את הממשק. הנה רק כמה מן השאלות שאולי נרצה לשאול את עצמנו:

  • האם יש פעולות ספציפיות באפליקציות שיפעלו טוב יותר באמצעות גרירה ושחרור? למשל, בפייסבוק אפשר לסיים שיחה עם כל אדם בנפרד באמצעות גרירת התמונה שלו לחלק התחתון של המסך.
  • כיצד ימוקמו התפריטים באפליקציה? באפליקציות מקובל יותר ליצור תפריטים הבנויים מכפתורים ותמונות ולא רק מטקסט.
  • ריווח וצבעים - כאן האתגר הוא מציאת האיזון הנכון שיאפשר למשתמשים להתמצא בתוך האפליקציה בקלות מבלי להעמיס עליהם מידע רב מדי.
  • פרסומות - בהנחה שאנחנו לא גובים דמי שימוש על האפליקציה, האם וכיצד נשלב בה פרסומות? כיום מקובל להשתמש בבאנרים, מסכי מעבר או פס פרסומות תחתון סטייל הפרסומות של גוגל. גם כאן חשוב להתייחס אל השטח שהפרסומות תופסות מכלל שטח התצוגה (לא חובה).

אפיון טכני של האפליקציה

מבלי להיכנס יותר מדי להסברים טכניים, חשוב להבין שהחיסרון המשמעותי ביותר של אפליקציות הוא שבניגוד לאתרי אינטרנט, הן נמצאות במכשיר של המשתמש ולכן כל שינוי שרוצים לבצע באפליקציה דורש הורדת קבצי עדכון אל המכשיר (גם אם הם אושרו באופן אוטומטי). מסיבה זו, כאשר אנחנו מקבלים הצעת מחיר לפיתוח אפליקציה, עלינו להבין מה תהיה העלות הכוללת לאורך כל משך החיים שלה ולא רק עלות ההקמה.

 גם אם נראה לכם שהאפליקציה שבניתם היא מושלמת, עליכם לקחת בחשבון שמשך הדור הממוצע של מכשירים כיום הוא כשנה בלבד ולכן סביר להניח שתוך שנה וחצי עד שנתיים כבר יתגלו בעיות של אי תאימות בשל הפער הטכנולוגי שנוצר.

בדיקות איכות (QA)

לסיום, נדגיש שמכיוון שגם אפליקציה פשוטה יחסית היא בסופו של דבר תוכנה המריצה קוד מורכב ודווקא בגלל שאי אפשר לעדכן אותה בבת אחת אצל כל המשתמשים כמו אתר אינטרנט, יש חשיבות גבוהה ביותר לביצוע בדיקות איכות על מנת לוודא כי האפליקציה נקייה מבאגים או התרסקויות (אשר מחזירות את המשתמש אל מסך הבית). כמו כן, אם האפליקציה מיועדת לפעול על מגוון גדול של מערכות הפעלה ואפילו מספר גרסאות שונות של אותה מערכת הפעלה, יש לנסות כמה שיותר קומבינציות אפשריות.

בהצלחה!

נשמח להציע לך פתרון מותאם אישית קבל הצעת מחיר