כדרך הטבע, כולנו רוצים את ההזדמנות לצבור כמה שיותר ממון במהלך חיינו, אך רובנו כישראלים רוצים גם לדעת להשתמש בו נכון. מאז סוף שנות התשעים, כאשר רשת האינטרנט החלה צוברת מעריצים רבים בארץ ובעולם, התרבו גם אתרי אינטרנט אשר הציעו לגולשים מוצרים לקנייה ושילוח דרך הרשת, כאשר האתר המפורסם ביותר הוא כמובן, ebay שמציע מכירות פומביות על כמעט כל מוצר שניתן להעלות על הדעת.
בישראל, האמון בטכנולוגיית האבטחה של אותם אתרים תפס תאוצה רק בשנים האחרונות, כיום כבר יותר מ60% מהגולשים הישראלים, מביעים אמון מלא במערכות ההצפנה והגנת המידע הקיימות בשוק. מעבר לכך, מלבד אתרי מכירות פומביות קלאסיים, קמו גם אתרי מכרזים ולאחרונה אף אתרי קופונים, שמציעים מבצעים והנחות על כמות ידועה ומוגבלת של מוצרים ושירותים. כפועל יוצא מן המגמות הללו, התחילו הישראלים לחפש "מציאות" גם באינטרנט, ואם תבדקו היטב, כיום ממש לא חסרות כאלו, דבר שהוביל הרבה מאוד יזמים, לנסות ולשכפל את ההצלחה.
לפני שנקפוץ למים העמוקים, חשוב שנבין מהן הדרישות מאותם אתרי מכירות פומביות שהם בראש ובראשונה אתרי מסחר אלקטרוני: אתר המכוון למסחר אלקטרוני צריך להכיל מספר מודולים חשובים בנוסף למערכת האבטחה המתקדמת שלו. מודול חשוב נוסף, יהיה דווקא אלמנט הזמן הקצוב, המודול השני יהיה אלמנט הצעות המחיר.
אם עד כאן אתרי המכירות הפומביות והמכרזים עובדים פחות או יותר באותו האופן, ישנו למעשה הבדל אחד קטן, אך חשוב מאין כמוהו בין השניים: אתרים למכירות פומביות צריכים להכיל מודול למכירת פריט מסוים בכל מספר דקות קצוב וזאת על בסיס ההצעה הגבוהה ביותר. מערכת למכרזים או קופונים עובדת על זמן קצוב, אך ללא סדר גודל להצעות, אלא מחיר קבוע ומוזל וכמות הצעות. כלומר, אתה לא חייב לנצח אדם אחר בהצעתך, אתה רק צריך להיכנס בזמן ולהסכים למחיר שפורסם באתר.
ראוי לציין שיש גם אתרים שמשלבים בין שני המודלים ומאפשרים להציע הצעות מחיר "הפוכות" או רק בטווח מסוים, אך אלו יוצאים מן הכלל.
כצרכן ישראלי ממוצע, האם יצא לך אי-פעם להשתמש באתר מכירות פומביות או באתר מכרזים? אם כן, נסה לחשוב מהם הדברים שהפכו את השהות באתר לחיובית וכמה זמן הקדשת לכל עמוד באתר? זהו למעשה סוד ההצלחה של בניית אתרים מסוגים אלו: בחירת הספקים הנכונים שיוכלו להעמיד את המוצרים הטובים ביותר במחירים האטרקטיביים ביותר וארגון המוצרים באופן שירצה לגרום לגולש לגלות מה עוד יש לאתר להציע. חשוב לזכור שאתר מכירות פומביות ואתרי מכרזים אינם משופעים בתוכן טקסטואלי ועל כן נסמכים בעיקר על כניסות של גולשים וקישורים מאתרים אחרים וכמובן תפוצה ויראלית ברשתות חברתיות.
מבין כל המרכיבים עליהם נשענים אתרי המכרזים המכירות הפומביות, דווקא המודולים הלא סטנדרטים הם החשובים ביותר. המודולים אשר צוינו קודם לכן, בדרך כלל נבנים במיוחד עבור האתר שלך ומצריכים זמן עבודה רב, ידע ולעיתים אף חריגה מהתקציב שהוקצה לאתר מלכתחילה.
אם לרגע נוצרה האשליה כאילו בניית אתר מכירות פומביות או קופונים כשלעצמה תספיק על מנת להפוך את המיזם להצלחה, חשוב להבין כי נדרשת גם השקעה נוספת לפרסום ושווק לספקים השונים, מציאת קבוצות המיקוד המתאימות ביותר לחשיפת האתר בפניהן. לכן, אין ספק שיש כאן סיכון מסוים, אך במידה ובו התקציב מושקע בצורה נכונה ולטווח ארוך, ההשקעה הראשונית יכולה להחזיר את עצמה פי כמה עשרות מונים.