11 ספטמבר 2014

מהם היתרונות והחסרונות של Software as a Service?

מה זה SaaS?

Software as a Service או "תוכנה כשירות" בעברית הוא מונח אשר בא לתאר תוכנה המורצת על גבי שרת מרוחק ונועדה להחליף או להרחיב את הפונקציונאליות של תוכנה או אפליקציה מקומית הנמצאת על גבי המכשיר של המשתמש (לרוב מחשב אישי). ככל שלרשת האינטרנט מתווספים תקנים מתקדמים יותר והחיבור הממוצע נעשה מהיר יותר, כך מבחר השירותים מסוג SaaS גם הוא הולך ונעשה מגוון יותר.


כיום ניתן למצוא תכנות רבות הפועלות כ - SaaS, החל מעיבוד תמלילים ועריכת גיליונות אלקטרונים (Google Drive ואופיס 365), דרך מערכות לניהול קשרי לקוחות ועד לעריכה גרפית מורכבת יחסית ( Photoshop Express) ואפילו עריכת וידאו (כלי העריכה של אתר Youtube).

היתרונות הבולטים של תוכנה כשירות

למשתמש הביתי שנוהג לעבוד בעיקר מהמחשב בבית או אפילו הנייד, לא נראה לכאורה שיש סיבה מיוחדת לעבור ולעבוד דרך פתרון SaaS (אולי למעט שירותי ענן מובנים כמו iCloud או אחסון קבצים כדוגמת Dropbox) אך עבור המשתמש העסקי ולארגונים גדולים כבר מדובר באופרה אחרת לגמרי:
SaaS לא רק פותר את הבעיה של גיבוי מרחוק, אלא אף מונע את הצורך לשדרג את החומרה הקיימת כל מספר שנים. לדוגמה, ניתן להריץ תוכנת שרת באופן מרוחק דרך שרת וירטואלי פרטי היושב ב - "ענן". כלומר, שרת מרוחק כלשהו מקצה משאבים אל שרת וירטואלי ויוצר בעבורו סביבת עבודה וירטואלית הכוללת התקנה של מערכת הפעלה כגון Windows Server או Linux (לאחרונה אף מתרבה השימוש בהפצת לינוקס ייעודית למטרה זו בשם CloudLinux).

אילו קשיים עדיין עומדים בפני חברות תוכנה כשירות?

הקושי המרכזי של מודל תוכנה כשירות הוא בעיקר קושי תודעתי שיווקי: הצרכן הפשוט שרגיל לקבל תוכנה על גבי דיסק או אפילו להוריד אותה מהאינטרנט (לצורך העניין, נניח כי באופן חוקי), יודע שהתכנה למעשה יושבת במחשב המקומי שלו ויש לו שליטה מלאה עליה. הדבר נכון גם לארגונים ולחברות, למרות שבפועל רוב חברות התכנה, מכרו מאז ומעולם, בעיקר רישיונות לשימוש בתוכנה ולא את התכנה עצמה.


שנית, גם מבחינת החברות עצמן מדובר בשינוי דרסטי מבחינת מערך השיווק שלהן: המשווקים בכל מדינה או אזור שרגילים לעבוד עם מוצרים פיזיים, לרוב לא מתלהבים במיוחד לעבור למכור מוצרים שאי אפשר לגעת בהם באופן מוחשי. ייתכן אף כי חלק מהם חושש מכך שבעתיד הם יהפכו ללא רלוונטיים, מכיוון שהמכירה עצמה תעשה דרך אתר אינטרנט ייעודי בשפתו המקומית של המשתמש.


מרבית החברות אם כך מנסות למצוא את שביל הזהב: מצד אחד לקדם את שירותי המוצר כתוכנה שלהן, אך מצד שני להמשיך ולתמוך בתשתית המכירה הקיימת על מנת שלא לפגוע במכירות הקיימות. יוצאות הדופן הן חברות שהמהות שלהן היא אספקת שירותים דרך הרשת כמו למשל גוגל, שאין לה למעשה כמעט מערך שיווק מחוץ לרשת, למעט תמיכה טכנית בשירותים מסוימים כמו אדוורדס.

 




נשמח להציע לך פתרון מותאם אישית קבל הצעת מחיר