12 יוני 2014

מהי לוקליזציה של אתר אינטרנט?

לוקליזציה של אתר אינטרנט והתאמתו לקהלים שונים

כאשר בונים אתר אינטרנט בין לאומי התומך במספר שפות או כזה המיועד למספר קהלי יעד שונים, לרוב לא מספיק לבצע תרגום מילולי של הטקסטים והעמודים השונים באתר, אלא יש צורך לבצע תהליך התאמה מקיף יותר הידוע גם בתוך לוקליזציה. המשמעות של הלוקליזציה היא התאמת האתר לתרבות ולמנהגים של כל אזור או מדינה במטרה להגביר את המודעות למותג או להגדיל את המכירות באופן נקודתי.

מה כולל תהליך הלוקליזציה?

שימוש בסלנג ומסרים שיווקים - בעוד יצירה ספרותית או אפילו סרט יכולים לסבול תרגום קפדני ויבש במטרה להיצמד כמה שיותר לנוסחה המקורית, כאשר מדובר על שיווק מעבר לים, צוות המכירות המקומי חייב לספק טקסט עשיר וחי המתאים לרוח הזמנים, אך עם זאת עדיין לשמור על ערכי המותג והמסרים האוניברסליים אותם הוא רוצה להעביר.

רשתות חברתיות ושיתופי פעולה עם אתרים מקומיים - העובדה שבחלק גדול ממדינות העולם קיימת צנזורה על רשת האינטרנט, מה שמוביל לכך שלעתים קרובות יש צורך לשנות את ממשק האתר עצמו. לדוגמה, שוק הרשתות החברתיות, החיפוש ואפילו המכירות הפומביות הסיני, שונה לגמרי מזה שבמערב ונשלט על ידי שמות כמו באידו, אלי באבא או רנרן שנמצאים כולם תחת פיקוח מתמיד של הממשלה. לפיכך, מי שישתמש בתוספים חברתיים המוכרים מאתרים מערביים, עשוי לגלות שהם הופכים להיות כמעט חסרי שימוש בגרסה הסינית של האתר.
במקרים אחרים יש שיתופי פעולה או מוצרים שלא רלוונטיים בחלק ממדינות העולם. לדוגמה, באתר העולמי של קוקה קולה יש חלק שלם המוקדש למכונות השתייה מהדור האחרון של החברה שמציעות לא פחות מ- 100 משקאות שונים. באתר הישראלי אין לכך זכר מכיוון שהמפעל המקומי בבני ברק לא מייצר מגוון כה גדול של משקאות.

אתרים המיועדים לקהלים שונים באותה מדינה

לעתים ישנם אתרים דומים או רשת של אתרים של אותה החברה המיועדים לקהלים שונים. אחת הדוגמאות הבולטות מהשנים האחרונות היא קבוצת האתרים של ynet שאמנם לכולם יש מבנה דומה, אבל כל אחד מהם פונה לקהל אחד: ynet מיועד לכלל הקוראים, כלכליסט למי שמתעניין בכלכלה ופיננסים ו - xnet למי שצורך בעיקר תכנים בידוריים.

אם משווים בין האתרים השונים, ניתן לשים לב שאם ב - ynet התוכן הוויזואלי והטקסטואלי זוכים ליחס שווה, הרי שב - xnet התוכן הוויזואלי תופס את קדמת הבמה ואילו הטקסט עצמו נדחף לשוליים פשוטו כמשמעו. כמו כן, אתר כלכליסט הוא ללא ספק האתר עם העיצוב המורכב ביותר מבין השלושה ויש בו לא פחות משלושה טורים שונים של אייטמים לא כולל פרסומות. ניתן להניח שנקודת המוצא של המעצב הראשי הייתה שמי שמגיע אליו הוא אדם שמבלה חלק גדול בזמנו בקריאת טקסטים ולא סתם קופץ להתעדכן בחדשות האחרונות בהפסקת הצהריים.




נשמח להציע לך פתרון מותאם אישית קבל הצעת מחיר