05 אוגוסט 2015

האבולוציה של תוצאות החיפוש

תיבת החיפוש של גוגל נמצאת איתנו כבר כמעט עשרים שנה. במהלך השנים הובילה תיבת החיפוש המופלאה הזאת לעמוד תוצאות חיפוש שהלך והשתכלל עם השנים. עם הזמן הוא הפך להיות המקום שבו נחרצים גורלות עבור אתרים ובעלי עסקים. אם אתה שם – אתה קיים. וגם להיפך. 

תוצאות החיפוש שמופיעות בגוגל משתנות באופן תדיר. בכל שנה מעדכנת גוגל את אלגוריתם החיפוש שלה אינספור פעמים. לצד השינויים באלגוריתמים, היא גם משפצת ומעדכנת את העיצוב של עמוד התוצאות כדי שיתאים לרוח התקופה. 

כיצד נראו עמודי תוצאות החיפוש בשנים האחרונות ומה אפשר ללמוד מכך על השינויים שגוגל מכניסה לאלגוריתמים שלה? הנה מסע קצר בזמן ברחבי עמוד התוצאות של השנים האחרונות, טיול שישפוך אור על התפתחות תוצאות החיפוש לאורך השנים. 

2010: מזריקים קפאין לעמוד התוצאות

איך נראה האינטרנט ב-2010? פינטרסט יצאה לאוויר העולם, המילה שהישראלים חיפשו הכי הרבה היה "פייסבוק", וגוגל החליטה לנסות את כוחה עם מוצר חדשני לתקשורת בין משתמשים שייכשל זמן קצר לאחר מכן - Google Wave. 

גוגל רעננה באופן מסיבי את עמוד תוצאות החיפוש ב-2010. החברה הכניסה לשימוש את "קפאין", שיטה חדשה לקטלוג אתרים שהבטיחה להציג 50% תוצאות חדשות לעומת האלגוריתם הקודם. המטרה היתה לרענן את תוצאות החיפוש כדי שיתאימו לעולם החיפוש החדש הכולל תמונות, סרטונים, חדשות ושאר תוצאות עדכניות. 

ב-2010 גוגל הוסיפה את הפאנל הצדדי לתוצאות החיפוש. הגולשים ברשת הפכו למתוחכמים יותר ולמדו את האפשרויות הגלומות בחיפוש בגוגל. לא רק תוצאות כלליות, אלא גם האפשרות למצוא תמונות, לצמצם את תוצאות החיפוש לפי תאריכים ושאר אפשרויות שיהפכו את החיפוש ברשת הצומחת לרלוונטי יותר עבורם. 

העמוד של 2010 שנראה כיום עמוס למדי, היה מיועד למסך המרכזי ששלט אז - מסך המחשב. העמוד משתמש בכל רוחבו כדי להציג אפשרויות לחיפוש - החל מתוצאות החיפוש האורגניות במרכז, דרך תוצאות ממומנות שהשתלבו אז בצד וגם במעלה תוצאות החיפוש, ודרך סרגל החיפוש הצדי.

מזריקים קפאין לעמוד התוצאות
(התמונה מהעמוד הזה: http://googleblog.blogspot.co.il/2010/05/google-design-turned-up-notch.html)

2011: פנדה יוצא להילחם באתרים הלא-איכותיים

עדכון "פנדה" בא לעולם בפברואר 2011 והוסיף פן איכותי לתוצאות החיפוש. פנדה כלל בתוכו שינויים באלגוריתם שהחלישו תוצאות עם תוכן בעייתי שמטרתו היתה רק להשיג מיקום מוצלח בגוגל. חוות הקישורים ואתרים עם תוכן לא-איכותי ירדו בדירוג, ואילו אתרים עם תוכן איכותי זכו לנקודות זכות.
 
התוצאה היתה שינוי משמעותי בתוצאות החיפוש, שנגעה לכ-12% מכל תוצאות החיפוש. יתרה מכך, היא שינתה את הלך המחשבה בנוגע ליצירת תוכן לאתרים. לא עוד אתרי-דמי למשיכת גולשים, אלא אתרים איכותיים לגולשים אמיתיים שמקודמים בצורה "לבנה".

גוגל ניסתה לחזק באותה שנה גם את הצד השיתופי עמוד התוצאות. לתוצאות החיפוש נוספו האפשרויות לראות מי שיתף את הכתבה המופיעה בעמוד התוצאות. לצד זה, התוצאות עצמן הושפעו מהקשרים של המשתמש שערך את החיפוש, כך שתוצאות ששותפו על ידי חברים, כמו סרטוני וידאו או כתבות, הוצגו בסיכוי גבוה יותר אצל המשתמש. כך זה נראה: 

פנדה יוצא להילחם באתרים הלא-איכותיים

2012: חושבים מובייל ומנקים את העמוד

ב-2012 הנוכחות של הטלפונים החכמים כבר היתה מורגשת למדי. גוגל רצתה ליצור חווייה אחידה לגולשים, כך שהם יוכלו ליהנות מעמוד התוצאות גם במחשב השולחני וגם בטלפון. כדי להשיג את המטרה היא החלה לנקות את עמוד התוצאות ולהפוך את העיצוב לנקי יותר.

תוצאות החיפוש זכו לקצת יותר מרווח מבעבר, עם דגש על פיצ'רים שגוגל הוסיפה עם השנים, כמו ה-Knowledge Graph, שמציג מידע על אישים וחברות ישירות בעמוד התוצאות. בנוסף, אפשרויות החיפוש המתקדמות הועלו למעלה לסרגל עליון שנטמע בעיצוב הכללי של העמוד.

מבחינת התוכן, עדכון "פינגווין" מגיח לעולם ומקשיח את עמדת גוגל לגבי חוות קישורים, דחיסת מילות חיפוש בעמודים ושיטות נוספות להעלאה לא-לגיטימית של אתר בתוצאות החיפוש.

חושבים מובייל ומנקים את העמוד
(התמונה נלקחה מכאן: http://insidesearch.blogspot.ie/2012/11/spiffing-up-your-search-results-page.html)

2013: מתחילים לדבר בקול עם האלגוריתם

ב-2013 מלאו לחיפוש של גוגל 15. אחרי תקופה כה ארוכה עם מנוע החיפוש, לגולשים יש ציפיות מתקדמות מגוגל. הם כבר לא מחפשים מילים אקראיות או ביטויים קצרים, אלא שואלים את מנוע החיפוש שאלות מלאות, ומצפים לתשובות מבוססות מיקום, זמן והיסטוריה של המחפש. התוצאות של גוגל התעדכנו בהתאם. 

אחד הביטויים הברורים לכך היה בתוצאות במובייל. חיפוש באמצעות קול הפך לפעולה אפשרית בטלפון החכם, והעיצוב הותאם במיוחד כך שיקל על הגולשים במובייל למצוא את מבוקשם מהר יותר וללא הסחות דעת. 

בצד התוכן, המשיכה גוגל במאבק כנגד תוכן לא-איכותי ברשת. עדכון "Hummingbird" נכנס לתוקף עם מתן משקל לחיפוש שאלות מלאות בידי הגולשים ומתן יתרון לתוכן איכותי וארוך.

מתחילים לדבר בקול עם האלגוריתם

2014: היונה מקשרת בין המיקום של המחפש לתוצאה שיקבל

החיבה לאלגוריתמים עם שמות של חיות נמשכת, וגוגל מצרפת לפנדה ולצופית, את עדכון "היונה". העדכון החדש יצר קשר בין תוצאות החיפוש לבין המיקום שבו נמצא המשתמש. 

מבחינת העיצוב, גוגל ממשיכה עם שינויים מכווני-מובייל: תצוגה מקדימה של תוצאות סרטוני יוטיוב ישירות בעמוד התוצאות, תוצאות מוגדלות של תמונות, וסימון עדין של מודעות עם ריבוע קטן בצהוב.

גוגל נפרדה ב-2014 מאחת התקוות החזקות שלה להצלחה של הרשת החברתית שלה, גוגל פלוס. גוגל נעזרה בפרופילים של אנשים ברשת החברתית כדי לשייך תוכן ליוצריו. כך, כתבה שנוצרה על ידי משתמש כלשהו הוצגה בעמוד התוצאות עם תמונת הכותב, השם שלו וקישור לפרופיל. באותה שנה הודיעה החברה שהיא מפסיקה לבצע את השיוך המדובר, ומתוצאות החיפוש הוסרו תמונות הכותבים והקישורים לרשת החברתית.

2015: שנת ההתאמה למובייל

2015 היא שנת המובייל של גוגל. היא הכינה את הקרקע וקראה לבעלי אתרים להתכונן לקראת רעידת האדמה שהיא עומדת לחולל בתוצאות החיפוש. השינוי הוא אלגוריתם חדש שמשקלל את מידת ההתאמה של אתרים למובייל. האלגוריתם צפוי לחולל שינוי עקבי באתרי האינטרנט ולחייב את כולם להיות מותאמים למובייל. 

לא משנה מהם השינויים הוויזואלים שגוגל תכניס השנה לעמוד התוצאות, עיקר השינוי צפוי להיות בהרכב התוצאות. אתרים שלא יהיו מותאמים למובייל צפויים להיפגע ואלה שיותאמו, יזכו לנקודות זכות באלגוריתם החדש. 




נשמח להציע לך פתרון מותאם אישית קבל הצעת מחיר