31 אוגוסט 2015

דרכים להנגשת אתר למובייל

לא בכל שנה מעדכנת גוגל את מנוע החיפוש שלה בצורה דרמטית כל-כך כפי שהיא עושה השנה. גוגל החליטה להוביל את האינטרנט לעידן המובייל באופן שרק היא יכולה לעשות - לקבוע לבעלי אתרים שאם הם לא יתאימו את האתר שלהם לסמארטפונים ולטאבלטים, הם צפויים להיפגע ולהיעלם מתוצאות החיפוש. 

מדובר במהפכה של ממש. הנתונים מצביעים על כך שאחוז החיפושים בגוגל דרך סמארטפונים הלך וגדל עד כדי כך שזה כיום האפיק הנפוץ ביותר לחיפושים ברשת. וכשאנחנו מחפשים במובייל, אנחנו זקוקים לתוצאות שיתאימו למכשיר שבו אנו נמצאים באותו הרגע. 

כדי לספק לגולשים תוצאות מותאמות למובייל, הכריזה גוגל על הרחבת סימון האתרים המותאמים למובייל. מעתה תסרוק החברה את האתרים ברשת ותבדוק האם כל אחד מהם מותאם למובייל. 
השינוי ברשת צפוי להיות גדול ומשמעותי יותר מהשינויים שביצעה החברה בשנים האחרונות. 

כשגוגל הוציאה ב-2011 את אלגוריתם "פנדה", שנלחם באתרים מאיכות נמוכה, 12% מכלל תוצאות החיפוש הושפעו מהשינוי. שנה לאחר מכן, הוציאה החברה את אלגוריתם "פינגווין", שנאבק באתרי ספאם ובשיטות קידום לא-רצויות. "פינגווין" השפיע ישירות על כ-3% מתוצאות החיפוש. 

אלגוריתם המובייל פרנדלי הוא כלל-עולמי ונוגע לכל השפות. בהשוואה לשני העדכונים המשמעותיים האלה, עדכון ההתאמה למובייל צפוי להיות נרחב הרבה יותר. 

מהי התאמה למובייל?

אתר המותאם למובייל הוא אתר שהתצוגה והביצועים שלו מותאמים באופן אוטומטי למכשיר שבו נמצא המשתמש. ההתאמה צריכה להיות לכל סוגי המכשירים החכמים, ובכללם סמארטפונים וטאבלטים מבוססי מערכת ההפעלה אנדרואיד, וגם מכשירים של אפל, כמו האייפונים לדורותיהם ומכשירי ה-iPad. 

ההתאמה למובייל דורשת כמה דברים, ביניהם: 

  1. התאמה אוטומטית של תצוגת האתר למסך המובייל. 
  2. מהירות טעינת האתר צריכה להיות זריזה.
  3. המידע צריך להתאים את עצמו לפונקציונליות של המכשיר. מספרי טלפון, למשל, יהפכו ללחיצים ויובילו לחיוג ישירות מהמכשיר.
  4. התאמה של הניווט בתוך האתר: הגולשים במובייל רגילים לגלול בצורה אנכית ולא אופקית, וכמו כן, מעדיפים לנווט מעט בין מדורים. 
  5. הימנעות משימוש בטכנולוגית פלאש, שאינה נתמכת בידי חלק ממכשירי המובייל.

למה צריך התאמה למובייל?

אם שיטת המקל של גוגל עוד לא שכנעה אתכם בצורך באתר מותאם למובייל, אז כדאי שתכירו גם צד הגזר: המכירות והפרסום במובייל יעילים יותר. 
רשתות הפרסום הייעודיות למובייל מצליחות לנטר ולעודד לפעולה באחוזים טובים הרבה יותר מאשר באפיקים אחרים. המידע שיש על העדפות הגולשים במובייל הוא נרחב וכך ניתן להתאים להם פרסום ייעודי כחלק מחוויית הגלישה במובייל. 

אך לא רק הפרסום עובד במובייל, אלא גם השארת הפרטים והמכירות הישירות באתר. גולשים שנמצאים במובייל רוצים תוצאות מיידיות. בהתאם, הם מוכנים להשאיר פרטים כדי שבעל העסק יחזור אליהם במהרה, ואפילו ישלימו רכישה של כרטיסים או מוצרים עוד כשהם בנייד. המיידיות עובדת לטובת בעלי האתרים.

בדקו האם האתר שלכם מותאם

אפשר לבדוק האם האתר מותאם למובייל בעזרת שני כלים של גוגל:

  1. Mobile-Friendly Test: הכניסו את כתובת האתר וגוגל יציג בפניכם כיצד האלגוריתם שלו רואה את מידת ההתאמה למובייל. 
  2. אם יש לכם גישה ל-Webmaster Tools של האתר, אתם יכולים לקבל תמונה מלאה של ההתאמה למובייל של האתר בעזרת דוח ה-Mobile Usability.

רוצים להעמיק עוד יותר לאחר הבדיקות? מצאתם דברים שעליכם לתקן? אתם יכולים לקרוא ולהבין עוד יותר כיצד עובד האלגוריתם בעזרת המדריך להתאמה למובייל של גוגל.

אז איך מנגישים אתר למובייל?

יש שלוש דרכים מרכזיות להתאים אתר למובייל:
1. עיצוב רספונסיבי
הגישה העיצובית המועדפת באופן גלוי ומוצהר על ידי גוגל היא עיצוב רספונסיבי. 
רספונסיביות היא עיצוב שמתאים את עצמו לגודל המסך של הגולש, בין אם זה מחשב נייח או סמארטפון. אתר עם עיצוב רספונסיבי מציג לכל הגולשים את אותן כתובות עמודים של האתר, אך מתאים את התצוגה בהתאם למכשיר. 

אם קבצי העיצוב של האתר שלכם רספונסיביים הם ידעו להציג את רוחב ואורך כל הרכיבים באופן יחסי, כך שהמרחקים והפריסה של כל האלמנטים בתצוגה יוצגו באופן אופטימלי. 
בכדי להודיע לדפדפנים שהאתר מעוצב לפי כללי הרספונסיביות, עליכם להוסיף את תגית המטא "viewport", שנותנת לדפדפנים הוראות כיצד להתאים את התצוגה למכשיר. 

למה גוגל אוהבת עיצוב רספונסיבי?

  • כתובת העמודים נשארות זהות בכל המכשירים, כך שלגולשים קל יותר לשתף תוכן עם כתובת זהה לכל מכשיר שבו היא תיפתח בהמשך.
  • פחות זמן מתבזבז על תחזוקה של עמודים שונים עם תוכן זהה, כמו באפשרויות התאמה למובייל אחרות. 
  • האלגוריתם של גוגל צריך לסרוק את האתר רק פעם אחת, לעומת סריקות כפולות ואף יותר באפשרויות התאמה אחרות למובייל. 
     

2. הנגשה דינאמית
בהנגשה דינאמית, כתובת האתר והעמודים שבו נשארים זהים עבור כל הגולשים, אך השרת יודע לשלוח גרסאות שונות של קבצי ה-HTML של האתר בהתאם למכשיר בו נמצא הגולש. במצב הזה אתם נדרשים לעצב את העמודים פעמיים עבור כל תוכן, פעם לעמודים הרגילים ופעם לעמודים המותאמים למובייל.

3. כתובות נפרדות לעמודים המותאמים למובייל
חלק מהאתרים בוחרים לבצע את ההתאמה למובייל בעזרת הקמה של עמודים נפרדים למובייל, כלומר, הקמת אתר ייעודי למובייל. כך למשל, גולשים באתר מהמחשב הנייח יגיעו לכתובת www.domain.co.il ואילו הגולשים במובייל יגיעו לכתובת m.domain.co.il. 

כל כתובת שולחת את הגולש לעמוד המתאים לו בהתאם למכשיר שהוא נמצא בו. 
בעלי האתרים צריכים לאותת לגוגל מהם העמודים בעלי התוכן הזהה בגירסה הרגילה של האתר ובגירסת למובייל. את הקשר בין העמודים הזהים צריך לבצע בעזרת תגיות ה-rel=”alternate” וה-rel="canonical".

כמה טיפים קטנים לדרך

בכל דרך שתבחרו לבצע את ההנגשה למובייל, דעו שהדבר לא מסתכם רק בהתאמה של העיצוב או במהירות הטעינה. הצלילה פנימה לעומק ההתאמה למובייל דורשת גם הבנה בהתאמה לפי מילות חיפוש, ניתוח התנהגות הגולשים באתר והתאמות טכניות של התשתיות. 

התאמה למובייל היא עולם ומלואו. הנה כמה טיפים קטנים כדי להוציא מהאתר את המיטב בהתאמה למובייל:

* התאמת תמונות: אם יש לכם כבר אתר באוויר, כדאי להתאים את משקל התמונות לעולם המובייל. תמונות הם מרכיב קריטי בהנאה של גולשים מהאתר, אך הן עלולות להיות כבדות משקל ולהיטען באיטיות. לכן, צמצמו את נפח התמונות כמה שניתן, תוך שמירה על איכות טובה לכל המכשירים. ככלל אצבע הקדישו כ-50K לתמונה בסיסית, ועד 5K ואפילו פחות לאייקונים המופיעים באתר. 
הימנעו מעמודים לא-קיימים במובייל: גוגל לא אוהבת שחלק מהתוכן באתר נגיש לגולשים במחשב הנייח, אך לא לגולשי המובייל. אם יש באתר שלכם עמודים שמובילים לתוכן קיים באתר הרגיל, אך בעמוד המובייל שולחים את הגולש לעמוד 404 ("תוכן לא קיים"), כדאי לתקן את התקלה ולקשר לעמוד עם תוכן מתאים.

* מזגו קבצים: מהירות הטעינה של האתר יכולה להיות מושפעת גם ממספר הקריאות שהאתר שולח לשרת כדי להיטען. לכן, אם למשל העיצוב של האתר נמצא בכמה קבצי עיצוב, נסו למזג אותם לקובץ אחד כך שכמות הקריאות לשרת תפחת, וכך יתקצר זמן טעינת האתר.
עיצוב שמתאים לגודל האצבעות: הגולשים מנווטים בתוך האתר המותאם למובייל בעזרת גלילה והקשה עם האצבע. הלחצנים והקישורים באתר צריכים להיות מותאמים לגודל האצבעות שלנו. לא נרצה למשל להציף את האתר בקישורים צפופים, כדי שהגולש לא ילחץ על משהו אחד, אך מפאת גודל האצבע, המכשיר יזהה הקשה על קישור אחר. התנהגות כזאת תוביל לתסכול אצל הגולש ולנטישת האתר. לכן, השתמשו בלחצנים עם מרחב מתאים להקשה של אצבע אנושית, כשגודל של 28 פיקסלים מרובעים, הוא גודל מינימלי מתאים.




נשמח להציע לך פתרון מותאם אישית קבל הצעת מחיר